Kamis, 19 November 2015

Ginger - A Miracle Makanan dan Dadah, Lebih Daripada Anda Fikirkan

Ginger - A Miracle Makanan dan Dadah, Lebih Daripada Anda Fikirkan

Halia telah disebut-sebut secara konsisten sebagai makanan ajaib dan dadah. Adakah pujian dilemparkan terhadap sebenar halia dan saintifik?

Halia: Staple Topnotch Dapur
Halia adalah berasal dari Asia Selatan, di mana ia telah menjadi sebahagian daripada diet selama lebih 3,000 tahun. Ginger dianggap sebagai, rawatan berharga yang jarang berlaku di Eropah apabila Marco Polo pertama dibawa kembali dari Asia. Sesungguhnya, halia boleh lakukan lebih banyak daripada meletakkan snap dalam masakan anda. Ia boleh mengambil gemercik dan pop keluar sendi anda. A baru, batu pepejal kajian saintifik telah membuktikan rempah zesty adalah sebagai baik sebagai ubat preskripsi di menakluk sakit artritis.

Halia: penawar alternatif untuk Osteoartritis
Halia telah memainkan peranan utama dalam perubatan tradisional Cina dan India dalam rawatan sakit Ayurveda untuk lebih daripada 2,500 tahun. Juara trek Olimpik Carl Lewis, pada satu masa manusia yang paling cepat di Bumi, mendakwa makanan tambahan halia membantu dia dengan pertempuran dengan osteoartritis, bentuk yang paling biasa penyakit.

Kini, para penyelidik telah membandingkan kesan halia kapsul pekat dengan itu ubat penahan sakit konvensional dalam merawat keradangan osteoartritis, disebabkan apabila pad rawan antara sendi beransur-ansur memakai jauh.

Sepanjang perbicaraan selama enam minggu, 250 pesakit yang mengalami sederhana untuk osteoartritis yang teruk lutut diberikan sama ada ekstrak halia tertentu atau plasebo, bahan yang mempunyai ciri-ciri perubatan. Kumpulan ekstrak halia mengambil dua pil 225 miligram setiap hari. Kedua-dua kumpulan dibenarkan untuk mengambil pil acetaminophen sehari-hari jika kesakitan mereka menjadi terlalu teruk. Pada akhir perbicaraan itu, dua daripada setiap tiga pesakit dalam kumpulan halia melaporkan penurunan pasaran dalam kesakitan yang melumpuhkan arthritis. Lebih penting lagi, kumpulan yang dialami tiada satu pun yang teruk kecewa kesan sampingan-gastrousus, kerosakan tisu dan juga pendarahan dalaman - diketahui berlaku dengan ubat arthritis preskripsi kuat.

Ekstrak halia, menurut hasil, mengurangkan kesakitan yang ketara. Kesakitan selepas berjalan hampir dua kali ganda lebih baik peningkatan sebagai plasebo. Kesannya adalah sama dengan yang dilihat dengan ujian menggunakan ubat-ubatan konvensional.

The Banyak Kegunaan Halia
Ia digunakan sebagai perasa untuk beberapa makanan yang dipanggang seperti cookies, biskut, pai, roti halia, dan untuk rasa iklan untuk sayur-sayuran dan daging hidangan. Ia juga digunakan sebagai ramuan teh halia, halia ale, dan minuman lain. Minyak halia digunakan dalam membuat minyak wangi dan sebagai ubat alternatif untuk penyakit biasa seperti sakit gigi tertentu dan sakit perut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar